piątek, 23 stycznia 2015

UWAGA! UWAGA! WAŻNE!!



Szanowni Czytelnicy! Od pewnego czasu opisuję tu sprawy dziejące się tak naprawdę w obszarze działania podstawowej jednostki samorządowej, jaką jest gmina. Na przykład Gmina Mokotów. Kilka tygodni temu na tej stronie pojawił się opis sytuacji, w której jakoby nie można urealnić cen za wynajem przestrzeni garażowych w naszym domu – ponieważ na przeszkodzie stoją bliżej nieznane mi wskazówki Ratusza. Okazało się podczas telewizyjnej debaty przedwyborczej Sasin – Gronkiewicz Waltz, że ówcześnie urzędująca pani prezydent nie ma pojęcia ani o tych stawkach, ani o zasadzie, na której je naliczono.

W swoich tekstach po wielokroć stawiałem tezę, że ten zamęt prowadzi wprost do niezwykłego marnotrawstwa: oto bowiem przestrzenie parkingowe naszego domu mają tak zaporową cenę, że nie ma chętnych do jej uiszczania. A gdyby pobierano tylko 50 zł od stanowiska – strata by po prostu nie istniała… Można więc domniemywać, że podobne manewry dokonane zostały wobec lokatorów w chwili ustalania poziomu czynszów. I że najwyższa pora coś z tym fantem uczynić.

Jak? Niżej przedstawiam swój wstęp do pomysłu Pana Mariana Małkowskiego ze Stowarzyszenia „Warszawiak na swoim” – i tekst projektu sformułowanego przez M. Małkowskiego. Sugeruje i proszę: przeczytajcie uważnie!
------- ------ ------- ------- -------

Pragniemy przedstawić niżej koncepcję powołanie instytucji Rzecznika Praw Lokatorów - i zestaw zasad obowiązujących osobę piastującą to stanowisko. Doświadczenia naszej obywatelskiej działalności prowadzonej przez wiele osób w ciągu wielu minionych lat dowiodły, że istnieje we współczesnym świecie obywateli RP nie będących właścicielami zajmowanych nieruchomości obszerna płaszczyzna nasilających się konfliktów, niejasności prawnych, arbitralnych rozstrzygnięć i złych decyzji. Nie ma naszym zdaniem możliwości zdefiniowania w jednym zdaniu granic tych niejasności i nieporozumień. Nie istnieje również funkcja arbitra samorządowego, który rozstrzyganiem możliwych do wystąpienia konfliktów zajął by się w poważny instytucjonalnie sposób. Stąd naszą intencją jest odwołanie się do podstawowych zasad samorządu terytorialnego, określonego w  Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego, która jest międzynarodową konwencją, ratyfikowaną i podpisaną przez Polskę. Stwierdza ona, że „samorząd terytorialny oznacza prawo i zdolność społeczności lokalnej, w granicach określonych prawem, do kierowania i zarządzania zasadniczą częścią spraw publicznych na ich własną odpowiedzialność i w interesie ich mieszkańców”.

Podstawowym powodem, dla którego postulujemy powołanie funkcji Rzecznika Praw Lokatorów stała się niestety potwierdzona przez tysiące osób obserwacja, iż współczesne działania władz samorządowych i rządowych dotyczące praw lokatorów (a nie właścicieli!) POWOLI, LECZ SKUTECZNIE STAJĄ W JASKRAWEJ SPRZECZNOŚCI Z ZASADAMI SAMORZĄDNOŚCI LOKALNEJ. Ta bowiem wprost i jasno powiada, że winna obowiązywać zasada subsydiarności (pomocniczości) organów publicznych wobec samorządów lokalnych. Potwierdza to Konstytucja RP, gdzie powiedziane jest wprost, iż podstawową zasadą, na której ma się opierać podział odpowiedzialności poszczególnych organów władzy publicznej jest zasada umożliwienia szczeblom podstawowym samorządu podejmowania decyzji niezależnych - w ramach obowiązującego w państwie prawa. 
Zatem gmina ma się zajmować tym, czego pojedynczy człowiek wraz z rodziną nie może wykonać. Powiat powinien być traktowany jako pomocniczy w stosunku do gminy, a województwo w stosunku do powiatu. Uważamy, że ta zasada skomplikowała się w ciągu lat minionych. Stąd rozwikłanie tych problemów w zakresie lokali miejskich czy komunalnych postulujemy przenieść do kompetencji Rzecznika Praw Lokatorów.

Baza zebranych informacji i doświadczeń opisanych przez naszych członków stanowi dzisiaj ogromny materiał, na podstawie którego sformułowane zostały niżej przedstawione zasady działania Rzecznika Praw Lokatorów. Publicystyczne wskazywanie niedoskonałości działań administracji państwowej wobec lokatorów okazało się mało skuteczne prawnie. Piętnowanie złych działań jest co prawda nośne czytelniczo – ale rzadko znajduje transmisję na zmianę decyzji, czy wskazywanie sprawców i odpowiedzialnych. A dalej na zmianę obowiązujących przepisów prawnych, naszym zdanie stojących w jaskrawej sprzeczności ze wszystkimi wyżej wymienionymi zasadami samorządności i prawa III RP. Najbardziej znamiennym dowodem na słuszność tego stwierdzenia jest rosnąca gwałtownie liczna osób bezdomnych, pozbawionych jakichkolwiek szans na godne życie, czy wyjście z opresji często niezawinionej.  Uważamy, że obecne działania samorządów lokalnych, sparaliżowanych niewłaściwie stosowaną zasadą podległości, stanowią istotna przeszkodę w rozwiązywaniu palących problemów lokatorów jako takich – a często również przestrzeni publicznej, w której poruszają się już nie tylko Lokatorzy, ale też wszyscy Obywatele.


USTAWA
 o Rzeczniku Praw Lokatorów

Art. 1. 1. Ustanawia się Rzecznika Praw Lokatorów.
 2. Rzecznik Praw Lokatorów, zwany dalej "Rzecznikiem", stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w szczególności Art. 50 i Art. 75 oraz w innych aktach normatywnych, w tym również na straży realizacji zasady równego traktowania.
3. W sprawach o ochronę wolności i praw człowieka i obywatela Rzecznik bada, czy wskutek działania lub zaniechania organów, organizacji i instytucji, obowiązanych do przestrzegania i realizacji tych wolności i praw, nie nastąpiło naruszenie prawa, a także zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej.
Art. 2. Rzecznikiem może być obywatel polski wyróżniający doświadczeniem zawodowym oraz wysokim autorytetem ze względu na swe walory moralne i wrażliwość społeczną.

Art. 3. 1. Rzecznika powołuje Sejm za zgodą Senatu na wniosek Marszałka Sejmu albo grupy 35 posłów.
 2. Szczegółowy tryb zgłaszania kandydatów na Rzecznika Praw Lokatorów określa uchwała Sejmu.
 3. Uchwałę Sejmu o powołaniu Rzecznika Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie Marszałkowi Senatu.
 4. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika w ciągu miesiąca od dnia przekazania Senatowi uchwały Sejmu, o której mowa w ust. 3. Niepodjęcie uchwały przez Senat w ciągu miesiąca oznacza wyrażenie zgody.
 5. Jeżeli Senat odmawia wyrażenia zgody na powołanie Rzecznika, Sejm powołuje na stanowisko Rzecznika inną osobę. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio.

Art. 4. Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków Rzecznik składa przed Sejmem następujące ślubowanie:
 "Ślubuję uroczyście, że przy wykonywaniu powierzonych mi obowiązków Rzecznika Praw Lokatorów dochowam wierności Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, będę strzec wolności i praw człowieka i obywatela, kierując się przepisami prawa oraz zasadami współżycia społecznego i sprawiedliwości. Ślubuję, że powierzone mi obowiązki wypełniać będę bezstronnie, z najwyższą sumiennością i starannością, że będę strzec godności powierzonego mi stanowiska oraz dochowam tajemnicy prawnie chronionej.".
 Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania "Tak mi dopomóż Bóg".

Art. 5. 1. Kadencja Rzecznika trwa pięć lat, licząc od dnia złożenia ślubowania przed Sejmem.
 2. Ta sama osoba nie może być Rzecznikiem więcej niż przez dwie kadencje.

Art. 6. Po zaprzestaniu wykonywania obowiązków Rzecznik ma prawo powrócić na stanowisko zajmowane poprzednio albo otrzymać stanowisko równorzędne poprzednio zajmowanemu, jeżeli nie ma przeszkód prawnych.

Art. 7. 1. Sejm odwołuje Rzecznika przed upływem okresu, na jaki został powołany, jeżeli:
 1) zrzekł się wykonywania obowiązków,
 2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek choroby, ułomności lub upadku sił - stwierdzonych orzeczeniem lekarskim,
 3) złożył niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu.
 2. Sejm odwołuje Rzecznika przed upływem okresu, na jaki został powołany, również jeżeli Rzecznik sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu.
 3. Sejm podejmuje uchwałę w sprawie odwołania Rzecznika, w przypadku określonym w ust. 1 pkt 1, na wniosek Marszałka Sejmu.
 4. Sejm podejmuje uchwałę w sprawie odwołania Rzecznika, w przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 oraz w ust. 2, na wniosek Marszałka Sejmu lub grupy co najmniej 35 posłów, większością co najmniej 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.

Art. 8. 1. Rzecznik podejmuje czynności przewidziane w ustawie, jeżeli poweźmie wiadomość wskazującą na naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela, w tym zasady równego traktowania.
 2. Rzecznik może być stroną w postępowaniu miedzy obywatelami a urzędami państwowymi i samorządowymi.

Art. 9. Podjęcie czynności przez Rzecznika następuje:
 1) na wniosek obywateli lub ich organizacji,
 2) na wniosek organów samorządów,
3) z własnej inicjatywy.

Art. 10. Wniosek kierowany do Rzecznika jest wolny od opłat, nie wymaga zachowania szczególnej formy, lecz powinien zawierać oznaczenie wnioskodawcy oraz osoby, której wolności i praw sprawa dotyczy, a także określać przedmiot sprawy.

Art. 11. 1. Rzecznik po zapoznaniu się z każdym skierowanym do niego wnioskiem może:
 1) podjąć sprawę,
 2) poprzestać na wskazaniu wnioskodawcy przysługujących mu środków działania,
 3) przekazać sprawę według właściwości,
 4) nie podjąć sprawy
 - zawiadamiając o tym wnioskodawcę i osobę, której sprawa dotyczy.
 2. W zakresie realizacji zasady równego traktowania między podmiotami prywatnymi Rzecznik może podjąć działania, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

Art. 12. Podejmując sprawę Rzecznik może:
 1) samodzielnie prowadzić postępowanie wyjaśniające,
 2) zwrócić się o zbadanie sprawy lub jej części do właściwych organów, w szczególności organów nadzoru, prokuratury, kontroli państwowej, zawodowej lub społecznej,
 3) zwrócić się do Sejmu o zlecenie Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadzenia kontroli dla zbadania określonej sprawy lub jej części.

Art. 13. 1. Prowadząc postępowanie, o którym mowa w Art. 12 pkt 1, Rzecznik ma prawo:
 1) zbadać, nawet bez uprzedzenia, każdą sprawę na miejscu,
 2) żądać złożenia wyjaśnień, przedstawienia akt każdej sprawy prowadzonej przez naczelne i centralne organy administracji państwowej, organy administracji rządowej, organy organizacji spółdzielczych, społecznych, zawodowych i społeczno-zawodowych oraz organy jednostek organizacyjnych posiadających osobowość prawną, a także organy jednostek samorządu terytorialnego i samorządowych jednostek organizacyjnych,
 3) żądać przedłożenia informacji o stanie sprawy prowadzonej przez sądy, a także prokuraturę i inne organy ścigania oraz żądać do wglądu w Biurze Rzecznika Praw Lokatora akt sądowych i prokuratorskich oraz akt innych organów ścigania po zakończeniu postępowania i zapadnięciu rozstrzygnięcia,
 4) zlecać sporządzanie ekspertyz i opinii.
2. W sprawach stanowiących informację niejawną o klauzuli tajności "tajne" lub "ściśle tajne" udzielanie informacji lub umożliwianie Rzecznikowi wglądu do akt następuje na zasadach i w trybie określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
 3. Rzecznik odmawia ujawnienia nazwiska i innych danych osobowych skarżącego, w tym także wobec organów władzy publicznej, jeżeli uzna to za niezbędne dla ochrony wolności, praw i interesów jednostki.

Art. 14. Po zbadaniu sprawy Rzecznik może:
 1) wyjaśnić wnioskodawcy, że nie stwierdził naruszenia wolności i praw człowieka i obywatela,
 2) skierować wystąpienie do organu, organizacji lub instytucji, w których działalności stwierdził naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela; wystąpienie takie nie może naruszać niezawisłości sędziowskiej,
 3) zwrócić się do organu nadrzędnego nad jednostką, o której mowa w pkt 2, z wnioskiem o zastosowanie środków przewidzianych w przepisach prawa,
 4) żądać wszczęcia postępowania w sprawach cywilnych, jak również wziąć udział w każdym toczącym się już postępowaniu - na prawach przysługujących prokuratorowi,
 5) żądać wszczęcia przez uprawnionego oskarżyciela postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa ścigane z urzędu,
 6) zwrócić się o wszczęcie postępowania administracyjnego, wnosić skargi do sądu administracyjnego, a także uczestniczyć w tych postępowaniach - na prawach przysługujących prokuratorowi,
 7) wystąpić z wnioskiem o ukaranie, a także o uchylenie prawomocnego rozstrzygnięcia w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach,
 8) wnieść kasację lub rewizję nadzwyczajną od prawomocnego orzeczenia, na zasadach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

Art. 15. 1. W wystąpieniu, o którym mowa w Art. 14 pkt 2, Rzecznik formułuje opinie i wnioski co do sposobu załatwiania sprawy, a także może żądać wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub zastosowania sankcji służbowych.
 2. Organ, organizacja lub instytucja, do których zostało skierowane wystąpienie, obowiązane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni, poinformować Rzecznika o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku. W wypadku gdy Rzecznik nie podziela tego stanowiska, może zwrócić się do właściwej jednostki nadrzędnej o podjęcie odpowiednich działań.

Art. 16. 1. W związku z rozpatrywanymi sprawami Rzecznik może przedstawiać właściwym organom, organizacjom i instytucjom oceny i wnioski zmierzające do zapewnienia skutecznej ochrony wolności i praw człowieka i obywatela i usprawnienia trybu załatwiania ich spraw.
 2. Rzecznik może również:
 1) występować do właściwych organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej bądź o wydanie lub zmianę innych aktów prawnych w sprawach dotyczących wolności i praw człowieka i obywatela,
 2) występować do Trybunału Konstytucyjnego z wnioskami w sprawach, o których mowa w Art. 188 Konstytucji,
 3) zgłosić udział w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawach skarg konstytucyjnych i brać udział w tym postępowaniu,
 4) występować z wnioskami do Sądu Najwyższego o podjęcie uchwały mającej na celu wyjaśnienie przepisów prawnych budzących wątpliwości w praktyce lub których stosowanie wywołało rozbieżności w orzecznictwie.

Art. 17. 1. Organ, organizacja lub instytucja, do których zwróci się Rzecznik, obowiązane są z nim współdziałać i udzielać mu pomocy, a w szczególności:
 1) zapewniać dostęp do akt i dokumentów na zasadach określonych w Art. 13,
 2) udzielać Rzecznikowi żądanych przez niego informacji i wyjaśnień,
 3) udzielać wyjaśnień dotyczących podstawy faktycznej i prawnej swoich rozstrzygnięć,
 4) ustosunkowywać się do ogólnych ocen, uwag i opinii Rzecznika.
 2. Rzecznik może określić termin, w jakim powinny być dokonane czynności, o których mowa w ust. 1.

Art. 17. Rzecznik współdziała ze stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, innymi dobrowolnymi zrzeszeniami i fundacjami oraz z zagranicznymi i międzynarodowymi organami i organizacjami na rzecz ochrony wolności i praw człowieka i obywatela, także w zakresie równego traktowania.

.

Art. 18. Rzecznik może przetwarzać wszelkie informacje, w tym dane osobowe, o których mowa w Art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.2)), niezbędne do realizacji swoich ustawowych zadań.

Art. 19. Przepisy ustawy dotyczące ochrony wolności i praw człowieka i obywatela stosuje się również odpowiednio do:
  1) osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie będących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - w zakresie określonym w przepisach ustawy z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. Nr 254, poz. 1700).

Art. 20. 1. Rzecznik corocznie informuje Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela, w tym przekazuje:
 1) informację o prowadzonej działalności w obszarze równego traktowania oraz jej wynikach,
 2) informację o przestrzeganiu zasady równego traktowania w Rzeczypospolitej Polskiej, przygotowaną w szczególności na podstawie badań, o których mowa w Art. 18 pkt 2,
 3) wnioski oraz rekomendacje dotyczące działań, które należy podjąć w celu zapewnienia przestrzegania zasady równego traktowania.
 2. Informacja Rzecznika podawana jest do wiadomości publicznej.
 3. Rzecznik może przedkładać Sejmowi i Senatowi określone sprawy wynikające z jego działalności.
 4. Rzecznik na wniosek Marszałka Sejmu przedstawia informację lub podejmuje czynności w określonych sprawach.

Art. 21. 1. Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Lokatorów
 2. Rzecznik nadaje, w drodze zarządzenia, statut, który określa zadania i organizację Biura.
 3. Rzecznik może powołać nie więcej niż trzech zastępców Rzecznika. Rzecznik odwołuje zastępców Rzecznika.
 4. Rzecznik określa zakres zadań zastępcy (zastępców) Rzecznika.
 5. Do zastępców Rzecznika oraz pracowników Biura Rzecznika Praw Lokatorów stosuje się odpowiednio przepisy o pracownikach urzędów państwowych.

Art. 22. Wydatki związane z funkcjonowaniem Rzecznika Praw Lokatora pokrywane są z budżetu państwa.

Art. 23. Rzecznik, za zgodą Sejmu, może ustanowić swoich pełnomocników terenowych.
----------------------------------------------
Napisał i przywoływał M.Z.


Brak komentarzy: